Vijf trends binnen mobiliteit

Dockx Rental kijkt in de glazen bol

Het landschap van de mobiliteit verandert constant en dat heeft een duidelijke impact op de logistiek rond de verhuur van voertuigen. Onze managing director Joeri Dockx neemt vijf trends onder de loep.

1. Het onbemande

“We gaan steeds meer naar een klimaat waarbij fysieke verhuurpunten minder belangrijk worden. Je moet eigenlijk geen mensen zien om een auto of een bestelwagen op te halen. Let wel, het is zeker niet de bedoeling dat onze shops omgevormd worden naar onbemande locaties. Het is wel degelijk een en-en-verhaal. Zeker in coronatijden is het een extra troef als verhuur zonder menselijk contact kan plaatsvinden. Bovendien ben je een pak minder tijd kwijt als je kiest voor contactloos afhalen via onze nieuwe app. 

Alles moet tegenwoordig sneller en efficiënter. Time is money, dus gaan wij ook mee met deze trend om het onze klanten comfortabeler te maken. Vroeger kwamen zij naar jou, nu moet je als bedrijf naar de klanten gaan. Op die manier hou je de vinger aan de pols en kun je het verschil maken. Hoe je dan aan de sleutels van je auto raakt? Eenvoudig, die liggen gewoon in het handschoenenkastje en de auto ontgrendel je met je smartphone.”

2. Ontzorgen

“Tegenwoordig moet je als bedrijf de klant zoveel mogelijk ontzorgen. Daarom dat wij niet alleen kijken naar onze eigen klanten, maar ook naar retailers. Kijk, je ziet dat ketens als Hubo, Brico of Ikea ook bestelwagens aanbieden. Logisch, want lang niet iedereen krijgt vijf gyprocplaten eenvoudig in de auto. Maar een voertuig aanbieden is niet de corebusiness van die bedrijven. Daar springen wij bij. Wij plaatsen onze bestelwagen bij die firma’s op de parking en rekenen meteen door aan de eindklant. De retailer betaalt niets. Wij zorgen voor de dienstverlening, en we weten ook hoe alles werkt. Als er bijvoorbeeld een schadegeval is, dan kunnen wij dat administratief vlot regelen omdat verhuur dan weer wél onze corebusiness is.”
 

3. Deelwagens

“Deelwagens zullen ook bij het mobiele toekomstbeeld horen. Voor ons is het een uitdaging om een meerwaarde te bieden waardoor het interessanter wordt voor de klant om voor ons te kiezen. Fullservice en expertise vormen daarbij extra troeven. Door corona zien we ook wel een trend dat deelwagens juist minder interessant worden.”
 

4. Elektrificatie

“De elektrificatie van voertuigen kun je niet negeren. Je moet er echter wel rekening mee houden dat een bestelwagen die elektrisch rijdt twee tot drie keer duurder is. Moeten we dan ook de prijs stevig aanpassen? Nee, voor onze sector is dat nog niet aan de orde. Een klant die een bestelwagen wil huren voor een paar dagen heeft geen boodschap aan een ‘groene visie’. Zelfs benzine of diesel als brandstof speelt niet mee in zijn beslissing. De functionaliteit van de bestelwagen staat centraal.”

5. Totaalconcept

“Een bestelwagen huren is één ding, maar als mensen verhuizen komt er veel meer bij kijken. Een totaalconcept aanbieden is interessant. Klanten kunnen niet alleen het voertuig bestellen, maar ook handige dozen, werkmateriaal, beschermhoezen, verhuisliften… Wie verhuist, heeft al genoeg aan het hoofd. Onze service biedt dan juist een helpende hand. De klant hoeft niet op diverse sites te zoeken naar allerlei diensten die hij nodig heeft. Alles kun je gewoonweg onder één dak terugvinden.”