Veelgestelde vragen App

Heb je een vraag over het gebruik van de app? Hier vind je een antwoord op de meest gestelde vragen. Je antwoord niet gevonden? Neem contact op met ons.


Wat is de Dockx App?

Met de Dockx App kan je snel, eenvoudig en zonder tussenkomst van een Dockx medewerker een bestel- of verhuiswagen huren in één van onze 15 Dockx Service Shops of bij één van onze Pick-up Points. De Dockx App maakt het mogelijk om na de openingsuren (’s avonds, ’s nachts of op zondag) jouw voertuig te reserveren en op te halen. 

De Dockx App werkt met vaste standplaatsen. Het voertuig kan opgehaald worden op de parking van een van onze Dockx Service Shops, bij een van onze partners of op een onbemande locatie en moet na de huurperiode op dezelfde locatie worden afgezet. 

Via de app kan je momenteel enkel bestelwagens huren. De minimale huurperiode is 4 uur (halve dag) en de maximale periode is 3 maanden. Bij het huren van een voertuig via een van onze partners bestaat ook de mogelijkheid tot huur-per-uur.

Terug naar vragen

Hoe werkt de Dockx App?

  1. Download de gratis applicatie via de App Store of Google Play Store
  2. Registreer snel en eenvoudig. Geef je persoonlijke gegevens, rijbewijs en identiteitskaart in. 
  3. Reserveer je voertuig. Kies de gewenste datum, locatie en voertuig. 
  4. Hou overzicht. Kom niet voor verrassingen te staan dankzij onze transparante tarieven
  5. Huur zonder zorgen. Voer de schaderegistratie nauwkeurig uit en start je huur zonder zorgen.  
  6. Tank het voertuig op het einde van je huring en laat het proper achter om extra kosten te vermijden.
  7. Reken af. Geef je rekeningnummer door zodat we eventuele openstaande bedragen van je waarborg kunnen terug storten of betaal het openstaande bedrag rechtstreeks in de app. 
  8. Ontvang je factuur meteen na je reservatie. 
Terug naar vragen

Wie kan de app gebruiken?

Iedereen die 21 jaar of ouder is, een geldig rijbewijs heeft en in het bezit is van een Belgisch gsm-nummer kan de app gebruiken. Jouw smartphone werkt als sleutel voor het openen van het voertuig. Hierdoor zal de gemaakte reservatie enkel op jouw smartphone werken. 

Terug naar vragen

Wat heb ik nodig om een account aan te maken/mij te registreren?

De registratie via de app is heel eenvoudig. Om een account aan te maken vul je je persoonlijke gegevens, rijbewijs en identiteitskaart gegevens in. Hou deze documenten dus zeker bij de hand. Voltooi je registratie door akkoord te gaan met de waarheidsverklaring en algemene voorwaarden en je bent klaar voor je eerste huring via de app.

Ik kan mij niet registreren, wat kan ik doen?

Loopt er iets mis met de registratie? Contacteer je dichtstbijzijnde Dockx Service Shop, bel ons op het nummer +32 3 830 88 88 of stuur een mailtje naar app@dockx-rental.be. Zij helpen je onmiddellijk verder. 

Ik heb een account maar kan niet inloggen, wat kan ik doen?

Je kan inloggen met je e-mailadres of klantnummer. Wanneer je je e-mailadres vergeten bent, kan je inloggen met je klantnummer en omgekeerd. Indien je beide login opties vergeten bent, neem je contact op met je Dockx Service Shop of stuur je een mailtje naar app@dockx-rental.be

Ben je je wachtwoord vergeten? Klik dan op de link ‘Wachtwoord vergeten?’. Je vult je e-mailadres in en wij sturen je binnen enkele minuten een e-mail waarmee je een nieuw wachtwoord kan aanmaken. 

Mijn rijbewijs is vervallen, wat kan ik doen? 

Het is niet mogelijk om je te registreren met een vervallen rijbewijs. Van zodra je een nieuw geldig rijbewijs ontvangen hebt, kan je verder met je registratie. 

Ben je al geregistreerd en is je rijbewijs in de tussentijd vervallen? Stuur een foto van de voor- en achterkant van je nieuw rijbewijs naar app@dockx-rental.be en wij passen je profiel verder aan. 

Let op: je bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van wijzigingen in je klantenprofiel. Er kunnen in bepaalde gevallen extra kosten worden doorgerekend indien we, bij problemen met je account of huring, niet over de juiste gegevens beschikken.  

Mijn rijbewijs of identiteitskaart is gestolen, wat kan ik doen? 

Het is niet mogelijk om je te registreren wanneer je niet over een rijbewijs of identiteitskaart beschikt. Een document van de politie volstaat niet. Van zodra je je nieuwe officiële documenten ontvangen hebt, kan je verder met je registratie. 

Terug naar vragen

Wat is (niet) inbegrepen in de huurprijs?

In de huurprijs zijn inbegrepen:

  • Verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA).
  • Gratis kilometers afhankelijk van de huurperiode.
  • 24u op 24 en 7 dagen op 7 assistentie en, afhankelijk van de situatie, autopechverhelping binnen Europa.
  • Assistentie, depannage en beperkte autopechverhelping. Pechverhelping is alleen inbegrepen indien het een technische fout aan het voertuig betreft. Bij een fout veroorzaakt door de huurder wordt een meerprijs voor pechverhelping aangerekend, afhankelijk van de locatie en het tijdstip van de depannage. 

In de huurprijs zijn niet inbegrepen

  • Brandstof: je vertrekt altijd met een volle brandstoftank en brengt het voertuig met een volle tank weer binnen. Enkel bij de module huur-per-uur is de brandstof inbegrepen. Doe je dit niet, wordt de prijs van de tankbeurt toegevoegd op het eindfactuur. 
  • Aanvullende afkoop vrijstelling door de huurder gekozen.
  • Waarborg: het bedrag wordt berekend op de duurtijd van het contract en verschilt per voertuigtype.
  • Eventueel extra kosten voor het reinigen van het voertuig. Deze kost wordt enkel in rekening gebracht indien het voertuig in slechte staat werd afgeleverd of wanneer er gerookt werd in het voertuig. 

Hoe kan ik betalen? 

Je kan betalen via Bancontact of kredietkaart. Je hebt bij het maken van je reservatie de keuze om enkel de huurprijs te betalen, in dit geval wordt bij vertrek nog een waarborg in rekening gebracht, of om enkel de waarborg te betalen. Bij vertrek wordt er dan niks meer in rekening gebracht. 

Moet er een waarborg betaald worden?

Voor elke huring moet er een waarborg betaald worden. Het bedrag van de waarborg hangt af van de duur van het huurcontract én het voertuigtype. 

Er kan een uitzondering gemaakt worden waarbij geen waarborg verschuldigd is. Dit kan enkel indien de huurder over een geldig btw-nummer beschikt én na toestemming door Dockx Rental. 

Wanneer gebeurt de afrekening?

Je ontvangt de factuur meteen na het binnenbrengen van het voertuig. Het eventueel te veel betaalde bedrag (waarborg) wordt binnen 3 tot 5 werkdagen terug gestort op het door jou opgegeven rekeningnummer.  

Terug naar vragen

Hoe ontvang ik een factuur?

Je factuur wordt naar je e-mail verstuurd bij het binnenbrengen van het voertuig. Je kan je facturen ook steeds raadplegen in ‘Mijn reservaties’ op de Dockx App of via ‘Mijn account’ op de Dockx Rental website. 

Terug naar vragen

Waar kan ik het voertuig ophalen?

Je kan het voertuig ophalen op de parking van één van onze 19 Dockx Service Shops, bij een van onze partners of op een onbemande locatie. Bekijk hier al onze ophaalpunten en haal het voertuig af in de dichtstbijzijnde locatie. 

De Dockx App werkt met vaste standplaatsen. Het voertuig moet na de huurperiode ook terug op de plaats van afhaling worden afgezet. 

Terug naar vragen

Hoe kan ik meerdere/andere bestuurders toevoegen?

Met de gedeelde sleutel kunnen verschillende mensen de gehuurde bestelwagen ophalen en gebruiken. De gedeelde digitale sleutel zorgt voor een vlotte samenwerking zonder ingewikkelde logistiek.

Hoe werkt de gedeelde sleutel?

  1. Voeg bestuurders toe aan je zakelijk account: In de app kan je onder ‘Overzicht bestuurders’ verschillende bestuurders toevoegen aan je zakelijke account. Zo kan je bij het maken van een reservatie eenvoudig een bestuurder toewijzen uit dit lijstje.‌‌

    Als de bestuurder zelf nog geen account heeft, ontvangt deze via e-mail een uitnodiging om een eigen account aan te maken in de app. Dit privé account wordt dan gelinkt aan het zakelijke account.
     
  2. Maak je reservering: Je reserveert een voertuig via de Dockx Rental app.
     
  3. Kies bestuurders voor je reservatie: Tijdens het reserveren kies je een reeds gelinkte bestuurder uit de lijst of nodig je een nieuwe bestuurder uit. Deze bestuurder wordt dan toegevoegd aan de reservatie.
     
  4. Vertrek zorgeloos met je voertuig: De toegevoegde bestuurders kunnen elks met hun privé account het voertuig ophalen (met de digitale sleutel), mogen met het voertuig rijden en het voertuig terugbrengen.
Terug naar vragen

Kan ik het voertuig op een andere locatie inleveren?

Via de Dockx App is het (nog) niet mogelijk om het voertuig op een andere locatie in te leveren. Je haalt het voertuig op de door jouw gekozen parking op en zet het hier na je huring ook terug af.  

Terug naar vragen

Mijn voertuig staat ondanks de reservering niet op de aangegeven locatie. Wat moet ik doen?

Is de locatie waar je het voertuig wilt ophalen open? Spreek dan één van onze medewerkers aan. Ze helpen je meteen verder. 

Is de locatie waar je het voertuig wilt ophalen gesloten? Bel het nummer +32 3 830 88 88 of stuur een mailtje naar app@dockx-rental.be. We zoeken samen een oplossing. 

Terug naar vragen

Wat moet ik doen als ik schade zie voordat ik het voertuig ontleen?

Voordat je de huring start, moet je de reeds aanwezige schade aan het interieur en exterieur controleren door een foto te nemen van elke zijde van het voertuig. Deze schaderegistratie is in onze applicatie geïntegreerd. Enkel foto’s die via de app genomen zijn, worden aanvaard als geldend bewijs. Zie je extra schade? Deze kan je hier ook registreren aan de hand van een foto binnen onze app. 

Is de schade te groot en wil je niet vertrekken met het voertuig? In dit geval is het mogelijk om de huring nog te annuleren door op de knop ‘Huring annuleren’ te klikken. Volg de instructies verder op. Of neem contact met ons op via het nummer +32 3 830 88 88 of stuur een mailtje naar app@dockx-rental.be

Terug naar vragen

Wat moet ik doen indien ik schade veroorzaak tijdens de huring?

Heb je nieuwe schade veroorzaakt of vastgesteld tijdens de huring? Je kan gedurende de volledige huring extra schade registreren via de knop ‘Schade vastgesteld’. Neem de tijd om volgende stappen nauwkeurig uit te voeren: 

  • Controleer de reeds aanwezige schade aan de hand van de 4 foto’s die je in het begin van je huring genomen hebt via de app 
  • Registreer in de app ook nieuwe schade aan het exterieur en/of interieur
  • Vul, indien nodig, het Europees aanrijdingsformulier dat aanwezig is in het voertuig correct in. Het is aangewezen een proces-verbaal te laten opstellen door de politie
  • De eindafrekening van de nieuwe schade, die tijdens of op het einde van de huring geregistreerd wordt, volgt pas na controle door onze diensten 
Terug naar vragen

Hoe kan ik het voertuig openen/sluiten?

Je kan het voertuig eenvoudig openen en sluiten via je smartphone. Dit aan de hand van de ‘Voertuig openen’ en ‘Voertuig sluiten’ knop die op het scherm van je huidige huring staat. 

Heb ik een sleutel nodig?

  • Is het voertuig uitgerust met een start/stop knop? Je hebt geen sleutel nodig. Druk op de start knop en je kan vertrekken. 
  • Is het voertuig niet uitgerust met een start/stop knop? Je vindt de sleutel in het handschoenkastje. Vergeet de sleutel na je huring niet terug te plaatsen in het handschoenkastje. 
Terug naar vragen

Waar moet ik op letten bij het beëindigen van mijn huring?

Bij het beëindigen van de huring moet je er steeds op letten dat het voertuig in propere staat wordt teruggegeven. Ook vragen we je het voertuig te tanken om extra kosten te vermijden. We raden je aan om bij het binnenbrengen van het voertuig een schadecontrole te doen om eventuele discussies achteraf te vermijden. 

Terug naar vragen

Kan ik met het voertuig naar het buitenland?

Begeef je zonder zorgen met de gehuurde auto in het Europese verkeer. Kijk alvorens je vertrekt de verkeersregels, milieuwetgeving en andere lokale verkeersinfo na. Bij de huring van je wagen geven we je graag verder advies voor een onbezorgde autorit in Europa. Voor meer informatie kan je ook terecht op de website van VAB.

Als je naar het buitenland rijdt dan raden we je aan om een bijkomende reisbijstandsverzekering af te sluiten. Zonder reisbijstandsverzekering is er in geval van pech of ongeval geen repatriëring voor het voertuig, de bestuurder of andere inzittenden voorzien. Enkel in geval van een mechanisch probleem met aansprakelijkheid van de verhuurder zorgt Dockx Rental voor repatriëring van het voertuig indien het voertuig voor herstelling moet achter gelaten worden. In geval van pech of ongeval voorziet Dockx in telefonische bijstand 24u op 24 en 7 dagen op 7.

Gebruik van Dockx huurvoertuigen is toegestaan in de volgende landen: Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, FYR Macedonië, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.

Terug naar vragen

Kan ik extra inpakmateriaal, verhuismateriaal of -tools huren via de app?

Dit is niet mogelijk via de app. Ontvang je graag inpak- of verhuismateriaal voordat je het voertuig ontleent? Dan kan je dit steeds online bestellen via www.dockx-boxes.be​​​​​​​. Bestellingen geplaatst voor 13u worden de volgende werkdag geleverd. 

Terug naar vragen

Wat met parkeer- en verkeersboetes?

Verkeersboetes

Verkeersboetes (politieboetes) vallen onder de strafwetgeving. Indien je een verkeersovertreding begaat, wordt deze boete volledig ten laste van jou als bestuurder gesteld. Als bestuurder moet je deze boete zelf betalen.

Indien je in het binnen- of buitenland een verkeersovertreding begaat, moet je deze als bestuurder dus ook zelf betalen. Wij raden je aan deze boete binnen de bepaalde termijn te betalen. Hoe langer je wacht, hoe hoger de kosten oplopen. In laatste instantie wordt een deurwaarder ingeschakeld.

Parkeerboetes 

Parkeerboetes (retributies) vallen onder de gemeentelijke wetgeving. Als bestuurder moet je deze boete zelf betalen. Wij adviseren je deze boete tijdig te betalen om extra kosten te vermijden.

Procedure parkeerboetes:

  • Vind je een parkeerticket op de voorruit van jouw voertuig of ontvang je een brief in je brievenbus? Betaal het verschuldigde bedrag binnen de aangegeven termijn. Alle informatie omtrent de betaling vind je terug op de bon.
  • Betaal je de boete niet tijdig? Dockx ontvangt een eerste aanmaning (± 30 euro). Deze wordt naar jou als klant doorgestuurd en aangerekend. Indien je ook deze niet tijdig betaalt, volgt een tweede aanmaning (± 45 euro) en eventueel een derde aangetekende aanmaning (± 45 euro + kosten aangetekende zending). Bij niet tijdig betalen van de 3de aanmaning wordt een deurwaarder ingeschakeld. De kosten lopen dan hoog op.

Ga je niet akkoord met de parkeerboete? In dit geval kan je een bezwaarschrift indienen bij de desbetreffende gemeente. Raadpleeg hiervoor het ‘retributiereglement’ van de gemeente waarin de parkeerbon werd uitgeschreven. Gelieve ons hier ook steeds over te informeren. Dockx zal de te betalen gelden steeds onmiddellijk doorrekenen naar de klant, ongeacht de status van de betwistingsaanvraag.

Terug naar vragen

Zijn mijn digitaal contract en boorddocumenten voldoende bij een politiecontrole?

Bij een politie controle is het belangrijk dat je het contract, ontvangen per e-mail, bij de hand houdt alsook de boorddocumenten van het voertuig. 

Terug naar vragen