Aanhangwagen Dockx Rental

Rijden met een aanhangwagen doe je zo

Als je met een aanhangwagen op pad gaat, is veiligheid van het grootste belang. Je moet weten hoe snel je ermee mag rijden, hoe je ermee manoeuvreert en hoe je je spullen op een veilige manier inlaadt. Aandachtspunten én handige tips van ervaringsdeskundigen zetten we voor jou op een rij.

S.O.S. aanhangwagen: enkele aandachtspunten

  • Let op de kogeldruk
    Welk type aanhangwagen je tijdens je rit ook gebruikt, een verkeerde belading is altijd gevaarlijk. Het zorgt voor een te hoge of te lage kogeldruk, wat nefast is voor het evenwicht van je voertuig. De kogeldruk is de neerwaartse belasting op je trekhaak. Als je de aanhangwagen makkelijk op de trekhaak van de auto kunt plaatsen, heb je de juiste kogeldruk. Als het niet lukt, zit er voorin te veel gewicht. Als de aanhangwagen zonder steunpoten achterover valt, is de kogeldruk te laag en verplaats je de lading beter wat naar voor. Om helemaal zeker te zijn, kan je de kogeldruk nauwkeurig vaststellen met behulp van een speciale meter. 
  • Maak je lading vast
    Als je een losse lading vervoert, zoals groenafval of stenen, kan die makkelijk wegwaaien en voor hinder op de openbare weg zorgen. Een trailer met rekopbouw is perfect om al je tuin- en bouwafval op een veilige manier te vervoeren. Fixeer je lading eerst met spanbanden en gebruik dan een afdeknet. Gebruik een spanband met een haak aan het einde, zodat je de band aan de zijkant van de aanhangwagen in een sjoroog kunt vasthaken. Wanneer je de spanband door de ratel haalt, span je hem met een krikbeweging stevig aan. 
  • Kies de juiste plaats voor je lading
    Zet geen zwaar object in een lege trailer. Dat is een ‘accident waiting to happen’. Als een zwaar gewicht achter in de trailer ligt, en die verder leeg is, zal je minder controle over het stuur hebben. Een zwaar gewicht leg je daarom beter gecentreerd boven de assen, in het midden van de trailer. Met een evenwichtig gebalanceerde lading zal je vlotter kunnen rondrijden.
  • Verwittig andere bestuurders
    De lading mag achteraan tot één meter uitsteken. Zit je aan meer dan één meter? Dan is een veiligheidsmarkering verplicht. Aan de zijkanten mag de lading maximaal 20 centimeter aan elke kant uitsteken, en vanaf tien centimeter moet je markeringsborden gebruiken. De maximale hoogte is vier meter. 
  • Parkeer niet te lang op de openbare weg
    Een aanhangwagen is een niet-gemotoriseerd voertuig. Dat mag je nooit langer dan 24u op de openbare weg parkeren of je riskeert een boete

De beste tips van ervaringsdeskundigen

  • Pas je snelheid aan
    Als je een aanhangwagen aan je auto koppelt, is die zwaarder dan normaal waardoor de remweg langer is. Neem ook je bochten iets ruimer. Als je een manoeuvre moet maken, kan je aanhangwagen kantelen of beginnen slingeren. Als dat gebeurt, laat je het gaspedaal los en duw je meteen je rem in. Verdeel het gewicht gelijkmatig. Zorg voor een gelijke belasting van de linker- en rechterkant. Het zwaartepunt van de lading leg je best in het midden, boven de as. 
  • Let op de banden
    Om een klapband te vermijden, moet je de bandenspanning zeker controleren. Weet je niet hoe hard je de banden moet oppompen? De info staat meestal op de aanhangwagen zelf. Om het extra gewicht te kunnen dragen, is het belangrijk dat vooral de achterste banden aan de maximale bandenspanning voldoen. 
  • Kies het juiste gewicht
    Respecteer het maximale gewicht dat je met je aanhangwagen mag vervoeren. Als je de aanhangwagen te zwaar laadt, kun je niet alleen een boete krijgen, maar breng je mogelijk ook de verkeersveiligheid in gevaar. Eén nukkige verkeersdrempel of put in de weg is voldoende om de as van je aanhanger te breken. 
  • Weet waar je rijdt
    Buitenspiegels of camerasystemen zijn erg belangrijk omdat aanhangwagens het zicht kunnen belemmeren. Afhankelijk van het zichtveld van de buitenspiegels van het trekkende voertuig moet je extra buitenspiegels monteren.
  • Houd rekening met andere bestuurders
    Zorg ervoor dat andere weggebruikers geen hinder ondervinden van je koplampen. Door het gewicht van de aanhanger komt vrijwel elk voertuig aan de voorzijde iets omhoog, waardoor de koplampen je medeweggebruikers kunnen verblinden. Stel ze dus iets lager in.

Achteruitrijden doe je zo

Wie het ooit al eens geprobeerd heeft, weet hoe moeilijk het is om achteruit te rijden met een aanhangwagen, laat staan te parkeren. Maar het is zoals met zoveel dingen: oefening baart kunst!

Wil je dat de aanhanger achteruit naar rechts gaat? Hou één hand aan de onderzijde van het stuur. Draai je hand naar rechts en de aanhanger gaat ook naar rechts. Draai naar links en de aanhangwagen doet hetzelfde. Het is een eenvoudig trucje, en het werkt nog ook.

Met een korte stuurbeweging kun je de aanhangwagen al van richting doen veranderen. Stuur dus nooit te veel in, want dan is het lastiger om de rijrichting weer te corrigeren. Blijf rustig en kijk goed in de spiegels, remmen is altijd een optie. Oefen op een ruim terrein. Zo kun je de bewegingen van de aanhangwagen op een rustige en ontspannen manier leren kennen. 

Zware aanhangwagen? Duw tijdig op de rem

Hoe snel mag je nu eigenlijk rijden met een aanhangwagen op de autosnelweg? Om je onverwachte boetes te besparen, zetten we de basisregels even op een rij. Als de Maximale Toegelaten Massa (van de) Sleep (MTMS) meer dan 3,5 ton is, moet je je snelheid beperken tot 90 kilometer per uur. Zelfs al is je aanhangwagen leeg. 

Als je MTMS lager is dan 3,5 ton, mag je op de autosnelweg rijden. De MTMS bereken je door de Maximale Toegelaten Massa (MTM) van je trekkend voertuig en van je aanhangwagen bij elkaar op te tellen. Die cijfers kun je vinden op het identificatiebewijs (voor bedrijfsvoertuigen en geremde aanhangwagens) of op het gelijkvormigheidsattest (voor personenwagens).

Heb je binnenkort een aanhangwagen nodig?

Bekijk welke modellen je kan huren