Partner in de kijker: Carrosserie Markant

Autoschade? Voor jouw autoschade herstellingen kan je rekenen op de expertise van Carrosserie Markant. Een familiebedrijf dat graag een stapje verder gaat voor de tevredenheid van zijn klanten. Klantgerichtheid, innovatie en snelheid dragen ze dan ook hoog in het vaandel. Dockx Rental is al vele jaren een tevreden klant. Lees hier meer over onze samenwerking, de werking en nieuwste technieken van Carrosserie Markant. Een interview met zaakvoerder Christof Claes. 

Christof Claes zaakvoerder Carrosserie Markant

Wat doet Carrosserie Markant? 

Carrosserie Markant is expert in autoschade herstellingen. We doen alle koetswerkherstellingen aan personenwagens en lichte bestelwagens. Hierbij focussen we ons op de cosmetische schade aan voertuigen. We zijn geen garage die onderhouden aan voertuigen doet. Met onze carrosserie richten we ons naar de particuliere markt (50%), fleet (25%) en doen we ook de herstellingen aan het wagenpark van Dockx Rental (25%).

 

Wat is jouw functie binnen Carrosserie Markant?

Sinds dit jaar ben ik, nog onofficieel, de zaakvoerder van Carrosserie Markant. Ik ben de zaak aan het overnemen van mijn vader. Ongeveer 10 jaar geleden ben ik op de werkvloer, in het atelier, gestart. Het is ook in die periode dat we zijn verhuisd en een nieuwbouw hebben gezet op de Dockx site in Terbekehofdreef (Wilrijk). Stelselmatig ben ik meer verschillende taken gaan uitvoeren en nu zit ik al zo’n 5 jaar fulltime op den bureau. De laatste jaren ben ik me steeds meer gaan bezighouden met het bepalen van de richting die we uitgaan met Markant.

 

Hoeveel mensen werken er voor Carrosserie Markant? 

Momenteel werken er een 10-tal mensen in het atelier en 3 mensen op kantoor, inclusief mezelf. Ik ben altijd actief op zoek naar nieuw personeel. Je kan me hiervoor dus altijd contacteren (lacht). Het is niet evident om goed personeel te vinden. Dit laatste hebben we gelukkig bij Markant wel, dat zit heel goed. Ik kan me gelukkig prijzen met ons team.

 

Is Carrosserie Markant een onderdeel van de Dockx Group? 

Ja en nee. Carrosserie Markant hoort niet tot de Dockx Group, maar we zijn wel allemaal familie. De Dockx Group heeft verschillende bedrijven, dit zijn Dockx Rental, Dockx Movers en Dockx Rhenus Archisafe. Mijn neef Joeri is CEO van Dockx Rental, mijn nicht Sarah is dat van Dockx Movers en mijn nonkel Wilfried is betrokken bij Dockx Rhenus Archisafe. Je kan het omschrijven als één groot familiebedrijf, waarbij we toch allemaal apart opereren.  

 

Wat doet Carrosserie Markant voor Dockx Rental? 

Carrosserie Markant en Dockx Rental werken ondertussen al zo’n 35 jaar samen. Het belangrijkste doel in deze samenwerking is om het schadeherstel aan de personenwagens en kleine bestelwagens van Dockx Rental zo soepel mogelijk te laten verlopen. Zo stellen we schadedossiers op en maken we offertes om dan te bekijken hoe groot de schade is en of deze al dan niet gedekt wordt door de vrijstelling. Het is ons doel om de auto’s die binnenkomen voor een herstelling ook weer zo snel mogelijk terug de baan op te krijgen zodat ze terug verhuurd kunnen worden door Dockx Rental. In het geval van een totaal verlies zorgen wij er voor dat het voertuig verkocht wordt. Hiervoor schakelen wij een onafhankelijk expertisebureau in die de berekening maakt. We vinden het hierbij heel belangrijk dat de klant altijd rechtvaardig behandeld wordt. 

 

Welke autoherstellingen komen het meeste binnen bij jullie? 

Dat varieert. Voor Dockx Rental zijn het voornamelijk de iets zwaardere schadegevallen. Een wagen met een klein parkeerdeukje wordt niet direct binnengebracht. Maar een auto die niet meer kan rijden, moet natuurlijk zo snel mogelijk hersteld worden zodat die terug de baan op kan. Over het algemeen is er moeilijk een lijn te trekken in accidenten.

Is er een bepaald voertuig van Dockx Rental waarmee de meeste schades gereden worden?

Voor Dockx Rental doen we voornamelijk herstellingen aan personenwagens en kleine bestelwagens. Aan de personenwagens wordt veruit het meeste schade gereden. Hoe dat komt? Bestelwagens zijn robuuster en steviger. Dockx probeert schades ook zo veel mogelijk te beperken, zo hebben ze ijzeren bullbaren aan de zijkant van de bestelwagens geplaatst, die verhinderen dat je schade rijdt indien je te kort afdraait. Ook hangt er aan de binnenkant van de bestelwagens een sticker die de hoogte van het voertuig aangeeft. Het zijn kleine zaken, die een grote impact hebben op het verminderen van schadegevallen. Het doel van Dockx is dat elke klant een perfecte huring heeft. Waarbij de auto zorgeloos opgehaald, gehuurd en weer terug gebracht kan worden zonder schade.  

Schade aan Dockx Rental verhuiswagen

Welke taken worden er allemaal in jullie atelier uitgevoerd? 

Carrosseriewerk is een heel proces dat bestaat uit verschillende fases. Zo heb ik 2 tot 3 medewerkers die voertuigen demonteren en terug monteren. Daarnaast zijn er 2 plaatwerkers die ervoor zorgen dat o.a. blutsen uit voertuigen gehaald worden en dat, indien deuren vervangen moeten worden, de nieuwe deuren ook terug passen in het voertuig. Dan zijn er de voorbereiders. Zij gaan het groffe werk van het plaatwerk verfijnen en de auto spuitklaar maken zodat de spuiter die in de juiste kleur kan zetten. De auto wordt daarna terug gemonteerd en gewassen. Er komt dus heel wat kijken bij autoschade herstellingen.  

 

Jullie doen ook Smart Repair, kan je uitleggen wat dat is? 

Ook de mogelijkheden en technieken binnen carrosserie blijven evolueren. Smart Repair is een alternatieve hersteltechniek die het mogelijk maakt om herstellingen heel lokaal uit te voeren. Met als grootste voordelen de lage kostprijs en de snelheid van het proces. Wanneer je bumper bijvoorbeeld beschadigd is door tegen een klein paaltje te rijden, is het niet nodig om de volledige bumper van je voertuig te demonteren en spuiten. Deze schade kan lokaal hersteld worden via allerhande technieken. Wat frequent voorkomt is bijvoorbeeld het uitdeuken zonder spuiten, via lijmtechnieken of eventueel zelfs inductie. De kostprijs ligt hierbij veel lager omdat je geen werkuren en producten nodig hebt voor het demonteren en het opnieuw spuiten van de volledige bumper. Ook bij grotere herstellingen passen we deze technieken toe. Als er bijvoorbeeld een grote deuk in een voertuig zit, kan het goed zijn dat we deze eerst al voorduwen zodat de impact van de deuk al kleiner wordt. Hierna is er dan nog wel een traditionele herstelling nodig, maar deze gecombineerde manier van werken heeft een grote impact op de kostprijs. 

Dankzij deze techniek hebben we de zogezegde One Day Repair ingevoerd. Dit is een cabine die we hebben ingericht om een voertuig in te zetten en waarin één persoon alle werken aan dit voertuig uitvoert: demonteren, uitblutsen, … Alles is voorzien in deze cabine. Het voordeel hieraan is dat je heel efficiënt kan werken, er moeten geen voertuigen verplaatst worden. Dit kan je natuurlijk enkel doen met voertuigen die hiervoor in aanmerking komen. Als een hele flank weg is, is dat niet iets wat je in één dag kan herstellen. Bepaalde processen hebben tijd nodig en dat moet je ook respecteren.

 

Waarin verschillen jullie met andere concullega’s? 

Carrosserie Markant is een familiebedrijf. We streven ernaar om transparant te communiceren met onze klanten én vooral ook met hen mee te denken. We gaan bij wijze van spreken door het vuur voor onze klant. De klant centraal zetten is voor ons echt een prioriteit. We behandelen hier niemand als een nummer. Het klinkt misschien stom, maar af en toe fungeren we ook als psycholoog. Wanneer mensen net een ongeluk hebben gehad, komen ze hier soms nog in shock toe. Je zou ervan verbaasd zijn hoeveel mensen nood hebben om tegen ons te ventileren. Een schadegeval is niet leuk, maar we proberen het zo aangenaam mogelijk te maken voor de klant. Het is niet vreemd voor ons om een klant te helpen bij de aangifte. Tegenwoordig is alles online en de oudere generatie heeft daar wel eens wat meer moeite mee. We proberen altijd zo veel mogelijk te helpen en assisteren. Een persoonlijke service en klantgerichtheid staat voor ons echt centraal én uiteraard ook de kwaliteit. Dit zijn ook waarden die we delen met Dockx Rental.

 

Welk advies zou je mensen geven voordat ze achter het stuur kruipen? 

Het belangrijkste advies dat ik kan geven is, pas op met je smartphone. Mensen onderschatten nog altijd hoeveel ongelukken hierdoor gebeuren. Huur je een auto en is smartphone nog niet gekoppeld met de Bluetooth? Ga dan even aan de kant staan. Bij een huurwagen moet je ook letten op de grootte van het voertuig. Huur je een voertuig dat groter is dan je eigen wagen, let dan extra op bij het parkeren. Je auto leren inschatten en je telefoon achterwege laten zijn wat mij betreft de belangrijkste adviezen.

 

Welke doelen heeft Carrosserie Markant nog samen met Dockx Rental?  

Ons doel is om te blijven optimaliseren zodat we herstellingen aan voertuigen van Dockx Rental nog efficiënter kunnen uitvoeren en de voertuigen nog sneller terug de baan op kunnen. Dit is uiteraard ook van toepassing voor herstellingen van onze particuliere en fleet klanten. 

Uiteraard willen we beide ook blijven groeien. Dat is iets wat elke ondernemer wilt. Er is niks leuker dan dat, samen met mijn familie, te kunnen doen. 

Zelf een autoschadeherstelling nodig?

Contacteer Carrosserie Markant