2022 door de ogen van Joeri Dockx

Het begin van een nieuw jaar is standaard een moment waarop veel mensen zichzelf goede voornemens opleggen. Voor bedrijven is het dan weer een moment van evaluatie, waarop er nieuwe doelstellingen opgesteld worden. Zo ook bij Dockx Rental met aan het hoofd van deze unit: Joeri Dockx. “Binnen Dockx Rental kan je terecht voor verhuur van mobiliteitsproducten”, maar wat kunnen we daarbinnen juist verwachten voor 2022?

Joeri-Dockx-CEO-Dockx-Rental

Service 24/7 beschikbaar via de app

Om de klanten van Dockx Rental nog beter tegemoet te komen, investeerde Dockx de afgelopen jaren in de ontwikkeling van een app. “Door onze app zijn onze bestel- en verhuiswagens nu 24/7 beschikbaar via Pick-up Points. Dat houdt in dat klanten altijd het gewenste voertuig kunnen ophalen, ook buiten onze openingsuren. Klanten registreren zich via de app, lezen hun rijbewijs en ID in, reserveren het voertuig en doen de voertuigcontrole zelf. Zo verloopt alles veel sneller en is onze service dag en nacht beschikbaar. Een echte meerwaarde in ons aanbod. In 2022 staat een verdere optimalisatie van deze app nog op de planning.”

Lees hier meer over de app
Digitale sleutel via de Dockx app

Onbemande locaties

Door te focussen op de digitale app, wil Dockx Rental ook meer onbemande locaties doorheen het hele land opzetten in 2022. “Vroeger kwamen klanten binnen de openingsuren hun voertuigen ophalen in de bemande Dockx Service Shop. Vandaag is het daarentegen heel belangrijk dat alles snel en dichtbij is. 30 minuten rijden naar een filiaal om daar een voertuig op te halen? Dat zien de meeste klanten niet zitten. Daarom is het veel interessanter om dicht bij de klant een onbemande locatie op te zetten, zodat iedereen via de app makkelijk een voertuig kan huren waar én wanneer hij dat wil. We zetten in op een nationale dekking van onze service. Voor ons is dit een enorm belangrijk aspect naar de toekomst toe.”

Bekijk hier alle locaties
Landkaart Dockx locaties

Uitbreiding aanbod

Het aanbod van Dockx Rental blijft even uitgebreid als de afgelopen jaren. Van personenwagens en minibussen tot vrachtwagens, bestelwagens, verhuiswagens, aanhangwagens en ladderliften: alles wat je nodig hebt op vlak van mobiliteit vind je bij Dockx Rental. De rolstoelwagens in het aanbod worden nog gediversifieerd. “Twee jaar geleden voegden we een mobility van toe aan ons aanbod, een transportmiddel voor rolstoelgebruikers, waarmee je tot 4 rolstoelgebruikers kan vervoeren. In 2022 voegen we dit type voertuig toe op een kleinere schaal voor één rolstoelgebruiker. We merken dat daar vraag naar is.”

Bekijk ons aanbod
Rolstoelwagen Mobility Van

Elektrificatie

Dockx Rental focust in zijn doelstellingen niet alleen op het nieuwe jaar, maar kijkt ook al naar doelstellingen voor 2025. “De elektrificatie die er in 2026 aankomt vraagt veel voorbereidend werk. Tegen dan zijn er in veel steden meer restricties voor voertuigen met een verbrandingsmotor. Het spreekt voor zich dat we al volop aan het bekijken zijn hoe we dit zullen aanpakken en hoe we onze vloot hiernaar kunnen aanpassen. Voorlopig is er nog weinig vraag naar elektrische voertuigen, maar we willen ons aanbod tegen dan echt op punt stellen, zodat we een gepaste oplossing kunnen aanbieden aan onze klanten.”

De uitdagingen van corona

Ondanks de coronacrisis bleef Dockx Rental mooi overeind in 2021, al was het geen evidentie. “Heel veel van onze klanten zitten in sectoren die een grote impact hebben gevoeld van de crisis, zoals bijvoorbeeld de cultuur- en evenementensector. Daardoor zagen we veel aanvragen verdwijnen. In de tweede helft van 2021 zagen we die dalende trend weer omkeren. Niet alleen omdat er terug meer georganiseerd werd, ook omdat er een groot tekort aan voertuigen is. Door de chip-crisis zijn sommige nieuwe auto’s die besteld worden niet meteen beschikbaar. Bedrijven die een firmawagen beloven aan hun werknemers huren in afwachting van die nieuwe auto vaak bij ons. Ook herleeft de economie waardoor er meer vraag is naar bestelwagens. Daarnaast werd door corona het belang van onze app nog duidelijker. Dat alles snel en contactloos kan verlopen, is alleen maar één groot voordeel.”