Heb je een vraag over je autoverhuur? Hier vind je een antwoord op de meest gestelde vragen. Je antwoord niet gevonden? Chat met ons of neem contact op met jouw Dockx Service Shop.


Hoe verloopt de schaderegistratie?

Geen papierwerk, geen zorgen … Zowel de autoverhuur als de schaderegistratie verloopt volledig digitaal. Samen met een Dockx medewerker ga je rond het voertuig om alle schade vast te stellen. Deze schaderegistratie gebeurt volledig digitaal. Van elke kant van het voertuig én van elke schade worden foto’s genomen. Nadat de schaderegistratie voltooid is, ontvang je van ons een e-mail met daarin de schadestaat van het voertuig voor vertrek en de foto’s. Transparant én eenduidig

Terug naar vragen

Hoe zit het met de verzekering van het voertuig?

Burgerlijke Aansprakelijkheid is inbegrepen in de huurprijs. De vrijstelling (franchise) hangt af van het voertuigtype. Wij raden je aan om aanvullende afkoop vrijstelling te nemen. Zo moet je bij schade veel minder betalen en ben je zeker van een lage schadekost. Een aantal voertuigen zijn voorzien van een vaste vrijstelling die niet afkoopbaar is. Vraag er bij afhaling van je voertuig naar in onze Dockx Service Shops.

De Burgerlijke Aansprakelijkheid is geldig binnen een beperkte lijst van landen. Gebruik van Dockx huurvoertuigen is toegestaan in de volgende landen: Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, FYR Macedonië, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.

Ga je naar het buitenland? Dan sluit je best een bijkomende reisbijstandsverzekering af. Zonder reisbijstandsverzekering is er in geval van pech of ongeval geen repatriëring van het voertuig, de bestuurder of andere inzittenden voorzien. Enkel in geval van een mechanisch probleem met aansprakelijkheid van de verhuurder zorgt de verhuurder voor repatriëring van het voertuig indien het voertuig voor herstelling moet achter gelaten worden. In geval van pech of ongeval voorziet Dockx in telefonische bijstand 24u op 24 en 7 dagen op 7.

Onder Burgerlijke Aansprakelijkheid is de volgende schade niet mee voorzien:

  • schade aan het dak van het voertuig en schade door de lading;
  • schade die voortkomt uit een grote fout of grove nalatigheid van de huurder of bestuurder (bijv. rijden onder invloed van drugs of alcohol);
  • schade die opzettelijk werd aangebracht (bijv. fraude) door de huurder en/of bestuurder;
  • schade aan de goederen die je vervoert.

Bij je verzekeringsmakelaar kan je een extra verzekering afsluiten voor je lading of voor de inzittenden bijkomend te verzekeren.

Terug naar vragen

Wat met parkeer- en verkeersboetes?

Verkeersboetes
Verkeersboetes (politieboetes) vallen onder de strafwetgeving. Indien je een verkeersovertreding begaat, wordt deze boete volledig ten laste van jou als bestuurder gesteld. Als bestuurder moet je deze boete zelf betalen.

Indien je in het buitenland een verkeersovertreding begaat, moet je deze als bestuurder ook zelf betalen. Wij raden je aan deze boete binnen de bepaalde termijn te betalen. Hoe langer je wacht, hoe hoger de kosten oplopen. In laatste instantie wordt een deurwaarder ingeschakeld.

Parkeerboetes
Parkeerboetes (retributies) vallen onder de gemeentelijke wetgeving. Als bestuurder moet je deze boete zelf betalen. Wij adviseren je deze boete tijdig te betalen om extra kosten te vermijden.

Procedure parkeerboetes:

  • Vind je een parkeerticket op de voorruit van jouw voertuig? Betaal het verschuldigde bedrag binnen de aangegeven termijn. Alle informatie omtrent de betaling vind je terug op de bon.
  • Betaal je de boete niet tijdig? Dockx ontvangt een eerste aanmaning (± 30 euro). Deze wordt naar jou als klant doorgestuurd en aangerekend. Indien je ook deze niet tijdig betaalt, volgt een tweede aanmaning (± 45 euro) en eventueel een derde aangetekende aanmaning (± 45 euro + kosten aangetekende zending). Bij niet tijdig betalen van de 3de aanmaning wordt een deurwaarder ingeschakeld. De kosten lopen dan hoog op.

Ga je niet akkoord met de parkeerboete? In dit geval kan je een bezwaarschrift indienen bij de desbetreffende gemeente. Raadpleeg hiervoor het ‘retributiereglement’ van de gemeente waarin de parkeerbon werd uitgeschreven. Gelieve ons hier ook steeds over te informeren. Dockx zal de te betalen gelden steeds onmiddellijk doorrekenen naar de klant, ongeacht de status van de betwistingsaanvraag. 

Terug naar vragen

Wat te doen bij pech of ongeval?

Wat te doen bij pech:

  • Tracht de oorzaak van het defect op te sporen.
  • Bel ons: tijdens de openingsuren zijn we aansluitend bereikbaar van maandag t.e.m. zaterdag van 07u30 tot 18u30 op het nummer van jouw Dockx Service Shop. Buiten de openingsuren zijn we bereikbaar op het nummer 03 828 80 80.
  • Wegenwachtkosten en sleepkosten kunnen aangerekend worden indien het technisch defect niet ter verantwoordelijkheid van de verhuurder is. Een reisbijstandsverzekering is niet inbegrepen in het huurcontract. 

Wat te doen bij een ongeval:

  • Bel ons: tijdens de openingsuren zijn we bereikbaar van maandag t.e.m. zaterdag van 07u30 tot 18u30 op het nummer van jouw Dockx Service Shop. Buiten de openingsuren zijn we bereikbaar op het nummer 03 828 80 80.
  • Vul het Europees aanrijdingsformulier correct in. Het is aangewezen een proces-verbaal te laten opstellen door de politie. Opgelet: bij het foutief of niet invullen van het Europees aanrijdingsformulier kan je volledig verantwoordelijk gesteld worden voor de geleden schade aan het voertuig of aan derden.
  • Bezorg ons het nummer van het proces-verbaal alsook het PV voor verhoor indien deze werden opgesteld. 
Terug naar vragen